Schaatsplekken

 Schaatsplekken in Zweden 


NatuurijsZweden biedt informatie over schaatsen In Zweden. In Zweden zijn veel plekken waar het goed schaatsen is.

Voor elke schaatsplek geldt: hou rekening met de sneeuwval.

Het sneeuwt vanaf januari regelmatig in Zweden. Je schaatst in Zweden daarom óf op een geveegde baan, óf op kakelvers ijs met een gids die de juiste plekken weet.


Klik hieronder op de naam van een gebied voor meer informatie.

Luleå

In het hoge Noorden van Zweden, een  baan van 10 km op het zoute water van de Oostzee.

Ook dit seizoen worden in februari Grand Prix Marathons in Luleå gereden.

Tussen de Grand Prix wedstrijden door 2 maal een toertocht.

Luleå is tevens de locatie van Skate4Air DaylightChallenge.Zie ook de toertochtenkalender.

Voordelen: zeer ijszeker; schaatsen op zout water


De geveegde baan in Lulea is circa 10 km. Over het zuidelijke deel

(7 km) worden de marathons gereden. 

Als toerrijder kun je tijdens de wedstrijden blijven schaatsen op de 3 km baan in de Noord-haven.

Piteå

Net als Luleå ligt noordelijk aan de Oostzee. Het stadje Piteå kent een grote archipel. Door de Noordelijke ligging is het ijs extreem dik, waardoor de ijsvloer met zeer zwaar materiaal kan worden geprepareerd. Schaatsen op zee heeft wel iets.

Voordelen: zeer ijszeker; schaatsen op zout water

Umeå / Tavelsjö

25 km ten NW van de studentenstad Umeå wordt bij het piepkleine plaatsje Tavelsjö (450 inwoners) een baan geveegd van 16 km (in een 8-vorm).

Door de Noordelijke ligging, durven de organisatoren van de baan ijszekerheid te garanderen van december tot en met maart.

Jaarlijks wordt hier de Tavelsjörännet georganiseerd: een combinatie van toertocht en race.


Umeå kent ruim voldoende accommodatie, het is 25 km rijden naar de baan en Umeå zelf is goed bereikbaar (50 minuten vliegen vanaf Stockholm Arlanda, vele malen per dag - je kunt ook met de trein,maar hou dan rekening met 8 uur treinen).


Extra aantrekkelijk: Umeå ligt zo noordelijk dat je een goede kans hebt het Noordlicht te kunnen zien.

Lycksele

Flink Noordelijk en landinwaarts ligt bij het stadke Lycksele een 3.5 km geveegde baan: Arena Älven

Burträsk

Flink Noordelijk en landinwaarts ligt (dit seizoen voor het eerst) bij het stadje Burträsk vanaf begin december een 2 km geveegde baan.

(Onderbind-)schaatsen kun je huren bij het benzinestation in het dorp.

Overnachten in een van de stuga van Burträsk Camping (Nederlandse eigenaren).


De baan ligt direct direct bij je stuga!

Östersund

Circa 200 km ten Noorden van Falun ligt Östersund. Een gezellig studentenstadje. De ijsvereniging is erg actief en houdt de baan goed sneeuwvrij.

Voordelen: Östersund heeft een eigen vliegveld; de baan komt tot midden in het stadje; rond het stadscentrum worden veel ijsactiviteiten georganiseerd.

Andere punten: het meer is wat recht en weinig afwisselend; de baan is kaarsrecht; het kan er echt heel erg koud zijn ;-)

Orsa / Mora

Mora ligt ruim 300 km NW van Stockholm en heeft een kleine (3 km) geveegde baan in het centrum (klik HIER voor kaart).

Iets buiten het centrum (in Kråkberg) kun je meestal opstappen voor de geveegde (soms 30 km) baan van het Orsa-meer (Orsasjön).

(klik HIER voor kaart).

Bij een minder lange baan moet je richting Orsa rijden voor een opstappunt.


Je kunt ook met het openbaar vervoer doen, maar hou rekening met flink wat bustijd.


Schaatsen op Orsa

Orsasjön is een open meer: uitgestrekt, weinig eilandjes.

De locale ijsvereniging is erg actief en organiseert veel schaatstochten / dagen (zie ook de schaatskalender).

De leden van de schaatsclub nemen je graag mee met een tocht-met-gids.


Neem Zweedse afklikschaatsen of schoenen mee, want er is slechts zelden koek-en-zopie. Aan de Noordzijde van het meer kun je bij de camping afstappen en een ruime kilometer naar rechts het dorp inlopen. Daar vind je wel uitstekende koffie met gebak!


Actuele info over het schaatsen op Orsa op de Facebookpagina Orsa/Mora

Öje / Malung


Öje is een klein dorpje 17 km ten Noorden van Malang. De baan kan tot 12 km lang geveegd zijn.

Floda


Het meer Flosjön ligt ten NO van Dala-Floda.

Twee banen van 3 en 4.5 km wordt geveegd.

Norrvik / Ludvika

Op het meer Väsman wordt tussen de jachthaven van Ludvika en Brunnsvik een baan geveegd van 14 km lang.

Bij Sörvik vind je nog een opstapplek.

Bij elk van de drie opstapplekken vind je informatieborden en beschrijvingen van de baan.

Halverwege de baan is er een kleinere baan (1 km) rond Bärholmarna.

Bij goede omstandigheden wordt de baan doorgetrokken naar Norrvik en Dröverksudden. Dan is de baan circa 20 km retour.

Säter 

West van Säter ligt het meer Ljustern. Het kampeerterrein langs de route is een favoriete hang-out spot.

Hedemora 

Brunnsjön is een klein meer (2 km lang) met een beperkte geveegde baan, ten Westen van Hedemora.


Ten Oosten van Hedemora kun je bij Stjärnsund op de geveegde

Pråmleden-baan stappen. Deze baan volgt een oude scheepsroute van Edsken naar Stjärnsund. Meer info op de pagina over Edsken.

Falun 


De afgelopen 10 jaar was Falun de absolute top voor schaatsen in Zweden. Niet alleen per auto, maar ook met de trein uitstekend te bereiken, een gezellig stadje met veel voorzieningen, verschillende overnachtingsplekken direct bij het ijs en een zeer trouwe groep ijsmeesters.

En hoewel Falun nog steeds bij de top hoort, komen er kleine barstjes in het ijs: het gezellige sporthostel direct bij het ijs is opgeheven; De groep ijsmeesters wordt ouder en er zijn weinig (jonge) opvolgers en de organisatie van de traditionele Runn Winter Week wordt niet langer gesubsidieerd door de gemeente.


Maar wat blijft:

Veel (en zeer goed) geveegde banen.

Een bungalowpark (Framby Udde / SJÖSIDAN) direct aan het ijs gelegen. Hotels, B&B's en AIRBnB's.

Een sprankelend stadje.

Goede trein en bus-verbindingen.

Centraal gelegen ten opzichte van veel andere schaatsplekken.

Een zeer enthousiaste schaatsclub: Dala Active Skaters


IJsvereniging Runn-Is

 

Runn-is ijsorganisatie bestaat louter uit vrijwilligers, mensen die weer en wind trotseren om de banen te vegen.

Ooit begon het met één man die voor zijn vrouw een doorsteekroute over het ijs maakte, zodat zij niet kilometers om moest fietsen om naar haar werk te komen. Toen hij de volgende dag ontdekte dat er ook andere mensen op zijn baan aan het schaatsen waren, vroeg hij zijn vrienden om mee te helpen.

De eerste jaren werd er een baantje van een paar kilometer geveegd, maar doordat er meer en meer mensen kwamen schaatsen, werd er meer en meer geveegd.

Dankzij de steun van de gemeentes Falun en Borlänge, de steun van het lokale bedrijfsleven en een kleine afdracht bij elke inschrijving voor een toertocht, wordt het machinepark onderhouden. Er staan minstens 4 quads en 3 traktoren klaar, ieder uitgerust met ploeg en borstel, om het Runn meer om te toveren tot schaatsparadijs.


Door de jaren heen is er veel ervaring opgedaan. Als geen ander weten de vrijwilligers van Runn-is wat te doen bij extreme weersomstandigheden. Het onmogelijke wordt elk jaar opnieuw toch mogelijk gemaakt. Zo kon er enkele winters geleden geschaatst worden terwijl het weken aan een stuk boven de 0 graden was en kon er zelfs geschaatst worden toen er door een sneeuwstorm geen vliegtuigen en treinen meer gingen en de schaatsbanen binnen een paar uur van de kaart verdwenen (om even later toch weer tevoorschijn te komen).


Zodra het ijs het toelaat (10cm dikte) gaan de vegers er opuit om de banen uit te zetten. Daarbij beginnen ze met een baan van 5km en een baan van rond de 9km. Vervolgens wordt het netwerk van banen uitgebreid tot soms een  totale lengte van zo'n 50 kilometer. Men begint de banen altijd zo breed mogelijk te vegen. Dat wil zeggen rond de 15 meter breed. Zo voorkomt men dat de baan bij hevige sneeuwval in zijn geheel verdwijnt en blijft er uiteindelijk een breedte over tussen de 15 en 7 meter.


De actuele ijs-condities op Runn vind je op de website van Runn-Is: Runn-is.net

Vervoer binnen en rond Falun

 

Falun is niet alleen vanwege de ruime geveegde banen een goede schaatsplek.

Het is een gezellig stadje, en je kunt er prima alles doen met openbaar vervoer.


Wandelen

Het opstappunt voor het schaatsen (Hälsinggården) ligt circa 3 km van het centrum van Falun.

Door de aanwezigheid van een riviertje in het centrum is het niet mogelijk om schaatsend naar het centrum te komen.

Wandelen kan deels over het ijs, deels door een parkachtige omgeving.

Direct Noord van Falun liggen uitgestrekte bossen. Heerlijk voor een sneeuw-wandeling.


Bus - lokaal

Bus 11 (Hosjö) gaat elk half uur (in de spits elk kwartier, na 20.00u eens per uur). De rit van het centrum tot bij de opstapplek (halte Koppartorget) duurt circa 10 minuten en kost circa 40 SEK (4 euro). Vanaf de bushalte is het nog 10 minuten lopen (loop de straat in die iets naar beneden loopt. Aan het einde vind je de opstapplek Hälsinggården).

De halte in het centrum is het centrale busstation naast het treinstation.

Voor de dienstregeling van lijn 11, klik HIER


De bungalows in het bos bij Framby Udde zijn per openbaar vervoer moeilijker te bereiken. De dichtstbijzijnde bushalte is 15 lopen van het park.


Bus - omgeving

Ook voor een bezoekje aan Vika (schaatsen) of Bjuras (skiën) kun je de bus gebruiken.

Lijn 243 gaat naar Vika, lijn 242 gaat naar Bjuras. Let op: beide lijnen hebben geen uurdienst, maar rijden een paar keer per dag.

Klik HIER voor de dienstregeling van lijn 243 (Vika)

Klik HIER voor de dienstregeling van lijn 242 (Bjuras)


Bussen van/naar Borlänge gaan zeer frequent. je kunt gebruik maken van lijn 151, 152 of 153.


Klik voor een uitstekende openbaar-vervoer-reisplanner (in het Engels).


Taxi

Een taxi van/naar het station kost tussen de 150 en 200 SEK (15 - 20 euro).

Bel lokaal: +46 (0)23-18900.


Auto

Natuurlijk kun je ook een auto huren. Falun heeft vestigingen van Hertz en Sixt.

Edsken

Slechts 40 km van Falun (en dus geschikt voor een dagtochtje): het meer Edsken.

Kleine baan rond: 3 km

Gestrekte baan over drie meren een oude scheepvaartroute volgend: de Pråmleden 

(2 keer klunen): 15 km

Opstapplek: het kampeerterrein.


Hieronder een video van het schaatsen op Edsken (2017)

Sandviken

Op Öjaren (15 km N van Sandviken) wordt een baan geveegd van ongeveer 4,5 km met opstapplekken bij Svartviken, Första Badplatsen en Båthusviken.

Er is ook een kortere baan van 1,5 km op Digeröviken met een aansluiting op de langere baan Hjärtön.


Ten zuiden van Sandviken vind je op Storsjön, tussen Årsunda en Sandviken een geveegde baan van circa 4 km.

Ijsrapport Årsunda en Sandviken op Twitter

Segersta

Bij Segersta (ruim 100 km N van Sandviken) wordt bij het restaurant en conferentieoord Kungsholmen een baan van 4.5 km geveegd.

Uppsala

Het recreatiemeer bij Uppsala wordt 's winters omgetoverd tot een wintersportplek, met ook een geveegde baan voor de schaatsers op Fjällnora.

Tot enkele jaren geleden was dit de startplek voor de Vikkingarannet, de beroemde 80 km schaatsklassieker.


Sigtuna


Sigtuna en Sigtunarännet

Halverwege Uppsala en Stockholm, op de route van de – helaas niet meer bestaande – Vikingarännet, ligt de schaatsers-hotspot Sigtuna.


Historisch stadje

Sigtuna is één van de oudste stadjes van Zweden. Het is een klein stadje (minder dan 10.000 inwoners), toeristisch (het wordt wel het Marken van Zweden genoemd), dicht bij het centrum van Stockholm (drie kwartier per auto), en vlak bij het vliegveld Stockholm/Arlanda (20 minuten met de auto, 30 minuten per bus die elk uur gaat).


Het ijs

Voor schaatsers is het mooiste aan Sigtuna dat er elk jaar bij sneeuwval een aantal banen door de gemeente geveegd wordt. Een tocht van 30-40 kilometer is daarmee mogelijk.

Sigtuna ligt midden in een zeer waterrijk gebied. De sneeuw valt – zo vlak bij Stockholm – meestal later dan elders in Zweden. Dat wil zeggen dat je meer kans hebt op onbesneeuwd ijs.

(Als er geen baan geveegd is: uitsluitend schaatsen samen met een gids of met locals die het ijs en de omstandigheden goed kennen!)


Accommodatie en koek-en-zopie

Sigtuna heeft verschillende AirBnB’s, hotels en een STF hostel. Een bungalowpark is echter alleen op 25 km afstand (richting Stockholm).

De schaatsopstapplek is midden in het stadje (het stadspark).

Als de grote baan op Malaren (nog) niet geveegd is, kun je bijna altijd terecht op het kleinere (en ondiepere) meer Garnsviken. Loop een paar honderd meter naar het noorden en je kunt opstappen bij de lokale waterski-club.

Aan het ijs is er geen koek-en-zopie (op sommige weekeind-dagen gaat Våfflan Hamnkrog och Bar open), maar aan en rond de Stora Gatan (200 meter vanaf het ijs) vind je veel cafés, konditori en bakkers.


De rännet

Elk jaar organiseert de locale schaatsclub de Sigtunarännet: “Een schaatstoertocht op het Mälarenmeer met start en finish in Sigtuna. De toertocht vindt plaats op goed onderhouden natuurijs. Grote gedeelten van de baan worden gedurende de gehele winter geveegd, maar de afstand kan altijd verschillen vanwege de weersomstandigheden. Sigtunarännet kent vier verschillende onderdelen: De Volledige Afstand (50 km), de Halve Afstand (25 km) de Ice Cross Challenge (4km) en het onderdeel Schatzoeken (ca. 2 km). Het is voornamelijk een toertocht voor liefhebbers maar er is ook een wedstrijdklasse onder auspicien van de Zweedse Schaatsbond.”

Zie ook: Sigtunarännet


De baan bij Sigtuna wordt geveegd door de gemeente. Na sneeuwval wordt meestal snel weer geveegd.


Norrviken / Sollentuna

Ten Noorden van Stockholm wordt een baan van maximaal 14 km geveegd.


De Vikkingarannet, de beroemde 80 km schaatsklassieker, kwam tot enkele jaren geleden over dit meer. 


De baan van Norrviken wordt onregelmatig bijgehouden.

Stockholm

Rond Stockholm ligt veel ijs.

Je kunt er altijd wel ergens terecht. Er wordt echter bijna nergens geveegd, dus je hebt een gids nodig om de goede plekken te vinden.

(Bijna) dagelijks gaan er gidsen vanuit Stockholm op pad om rond zessen weer terug te komen.

ICEguide is een organisatie die deze tochten al jarenlang met veel succes organiseert. (Tevens: meerdaagse tochten waarbij je telkens op een andere plek slaapt).

The Green Trails biedt soortgelijke arrangementen aan.


Voordelen: combinatie van stad en schaatsen; veilig met gids schaatsen; elke dag ergens anders schaatsen

Andere punten: uitsluitend met gids mogelijk; wisselende kwaliteit van het ijs.

Västerås

Ten zuiden van Västerås ligt op het Västeråsfjärden een baan met wisselende lengte. 

Björkfors

Flink zuidelijk in Zweden gelegen. Schaatstochten met een gids. Georganiseerd door de (Nederlandstalige) eigenaren van een hostel.

De Reis naar Zweden

Zweden is dichter bij dan u denkt


De meeste schaatsplekken in Zweden zijn goed te bereiken.

Falun (ruim 200 km NW van Stockholm) en Sigtuna (45 km NW van Stockholm) zijn extra goed te bereiken. Zowel per openbaar vervoer als per auto.


Meer informatie over de reis met openbaar vervoer naar Falun en naar Sigtuna vindt u hieronder.

Voor andere locaties is het gebruik van een (huur-)auto aan te raden.


Vliegen en trein of auto

De vakantie begint normaal gesproken met een vlucht naar Stockholm en verder met de trein en bus, of verder met een huurauto.

Vanaf het vliegveld (Arlanda) gaat er een directe intercity naar Falun. De bus naar Sigtuna doet er 30 min over.

Bestemmingen meer naar het noorden, vergen een tweede binnenlandse vlucht, of een (tamelijk langdurige) treinreis.


Met de auto(bus)

(Kleinere) groepen schaatsers nemen een busje en rijden direct naar Zweden (al dan niet met een overnachting op een veerboot).

De door InBalans Alkmaar georganiseerde schaatsreis legt het traject met een bus af.


De Trein

Je kunt - milieubewust - het hele stuk met de trein doen (maar dat duurt wel wat langer: 16-23 uur). (Treinreiswinkel)


Vliegen (en trein)



Vliegen

Vanaf Schiphol vlieg je op Stockholm Arlanda (ARN) met KLM, SAS of Norwegian.


Vanaf Dusseldorf kun je vliegen met Eurowings.

Vanaf Brussel met SAS of met Brussels Airlines (maar dan kom je aan op vliegveld Stockholm Bromma, BMA. Dat betekent een extra busrit en een iets langere treinreis.


Let op: schaatsen mogen niet mee in de handbagage, en moeten dus ingechecked worden als ruimbagage. (Met daardoor meestal een hoger tarief)


Als je naar de meer noordelijke bestemmingen gaat, vlieg je met een binnenlandse vlucht verder.


Voor alle bestemmingen anders dan Falun of Sigtuna, is het eenvoudiger om op het vliegveld een auto te huren. Het openbaar vervoer in Zweden is goed, maar minder frequent dan in Nederland.


Trein naar Falun

Vanaf Schiphol kom je aan op Stockholm - Arlanda. Dit ligt 70 km ten noorden van Stockholm. Je bent dan al een eind op weg richting Falun (en vlak naast Sigtuna). Op het vliegveld kun je in een directe intercity naar Falun stappen.

De reis duurt circa tweeeneenhalf uur. Meestal is er restauratie aan boord. Een retour kost vanaf circa € 40. De goedkope tickets zijn vanaf 90 dagen van te voren beschikbaar en zijn soms snel uitverkocht. Klik hier voor alle informatie over de Zweedse treinen. (nb: treinkaartjes kun je vooraf thuis afdrukken). 


Het kan zo uitpakken dat een overstap in Borlänge (met de IC naar Borlänge, verder met de bus) sneller is. 


Vliegveld Arlanda

Neem voldoende speling voor de overstap vliegen - trein. Het vliegveld Arlanda is redelijk groot en je moet een eindje lopen voor je bij het treinstation onder de centrale hal bent (circa 15 minuten). Lopen naar de bushalte voor de bus naar Sigtuna is nog iets langer.

Let op: je moet NIET naar het perron voor de treinen naar Stockholm (tenzij je eerst naar Stockholm gaat natuurlijk ;-)


Van Arlanda naar Sigtuna

De snelste manier om van het vliegveld Arlanda Stockholm in Sigtuna te komen is waarschijnlijk op de fiets: het is slechts 13 km.

 

In de winterse praktijk zult u eerder kiezen voor een huurauto of – beter nog – voor het openbaar vervoer.

Sigtuna is zeer gemakkelijk te bereiken.

Op het vliegveld loopt u naar Terminal 5. Daar vindt u zowel de bussen naar de autoverhuurbedrijven, als de lokale bussen. Let op: de wandeling van de aankomsthal van KLM naar terminal 5 duurt zo’n 15 minuten.

 

 

De directe bus gaat eens per uur en doet er een half uur over (bus 579). Bussen naar treinstation Märsta (bus 583), waar u overstapt op een bus naar Sigtuna (bus 570 of 575), doen er in totaal 40 – 55 minuten over, en gaan ongeveer elk kwartier.

Ben je van plan met de bus naar Sigtuna te gaan, download dan de app SL. Daarmee krijg je alle reisinformatie van het openbaar vervoer rond Stockholm.

 

Let op! Het is niet mogelijk een kaartje te kopen in de bus. Koop je kaartje vooraf. Dat kan met behulp van de app SL (en je creditcard). Probeer je creditcard voor internationale internetbetalingen vooraf uit, zodat je niet op de bus staat te wachten en een foutmelding op je scherm krijgt (ervaring! ;-)

Je kunt ook vooraf een kaartje kopen bij de Pressbyrån. Op het vliegveld Arlanda vind je die in ‘Skycity’  halverwege je wandeling van de bagageband naar Terminal 5. Als je dat vergeten bent, is er op de laagste verdieping van terminal 5 een informatiedesk. Hier verkoopt men ook kaartjes voor de bus(sen) naar Sigtuna.


Tip: Als je denkt de rechtstreekse bus te gaan missen, kun je ook op de bus naar Märsta stappen vlak voor Terminal 2. Dat scheelt lopen. Een kaartje kun je dan kopen bij de informatiebalie in diezelfde hal 2.


Let op: Er staan overal kaartverkoopmachines. Géén van deze machines verkoopt kaartjes voor de bussen naar Märsta en Sigtuna.

 

En ten slotte kun je natuurlijk ook een taxi of uber nemen van het vliegveld tot Märsta of de hele afstand tot Sigtuna.

 

Vanuit Stockholm is de snelste methode om met de trein naar Märsta te gaan en daar de bus voor het laatste stukje te nemen (zie hiervoor). Zie hier voor alle info over de Zweedse treinen (www.sj.se)

Met de auto


Zweden is dichter bij dan de meeste mensen denken. Sigtuna (450 km NW van Stockholm) is uitstekend te bereiken.

Met name als je in de Noordelijke helft van Nederland woont, is er naartoe rijden zeker haalbaar. (1300 km vanaf Groningen)

De wegen in Zweden zijn goed. Zorg wel voor winterbanden (verplicht!) en neem voor de zekerheid sneeuwkettingen mee.


2 ponten

De vrije-natuur-met-gids-schaatsers van HLSK rijden 's nachts en nemen liever twee keer een veerpont.

Over de brug bij Malmo rijd je ietsje om en sommigen vinden de twee veren, Rödby-Puttgarden (met een goede warme maaltijd op de boeg) en 2 uur later Helsingör-Helsingborg, juist als afwisseling prettig. Als je 's nachts rijdt (met chauffeurs-wisselingen) kun je op de eerste boot een power-nap van 45 minuten doen en op de tweede boot, meestal rond 6:00 's morgens met elkaar de plannen voor de eerste schaatsdag nog eens doornemen.

Beide veerponten worden uitgevoerd door Scandlines en varen eens per half uur, 24 uur per dag.

Rödby-Puttgarden duurt 45 minuten. Helsingør-Helsingborg duurt 20 minuten.


Nachtboot

Je kunt het jezelf nog wat luxer maken door (met auto en al) de nachtboot Kiel - Gothenburg te nemen. 350 km vanaf Groningen tot Kiel en de volgende dag nog maar 460 km naar bijvoorbeeSigtuna.

Klik hier voor informatie over de nachtboot van Stena Line.

2 keer de pont - klik op afbeelding voor vergroting

De beste tijd om te gaan

Regelmatig krijg ik de vraag wat de beste tijd is om te gaan schaatsen.


Lastig te beantwoorden, want wat 'het beste' is, is voor iedereen anders: Ben je gebonden aan de voorjaarsvakantie?, Ligt er dit jaar voldoende natuurijs in Nederland en wanneer? Ben je klaar voor de 11-steden?


Daarnaast blijft het natuurijs. Elk jaar is de eerste schaatsdag én de laatste schaatsdag op een andere datum.

En natuurlijk maakt het uit of je naar het uiterste Noorden gaat, of vlak bij Stockholm blijft.


Ik beperk me tot het benoemen van de verschillende periodes.


1/2 december - begin januari

De sneeuwvrije periode. Heerlijk schaatsen over maagdelijk ijs, vaak over het gehele meer.

Maar, als er sneeuw valt, is het ijs soms nog te dun voor de veegmachines.

Dat betekent door de sneeuw ploegen ;-)

NB: doe dit uitsluitend mét een gids!


januari - begin februari

Op veel plaatsen worden banen geveegd. Lang en afwisselend schaatsen. Keihard ijs met (meestal) weinig scheuren.

Maar de dagen zijn nog relatief kort, en het kan echt heel koud zijn overdag.

De Zweedse schaatsers zijn zich aan het voorbereiden op de langere tochten die meestal half februari worden georganiseerd. Verwacht geen grote groepen schaatsers.


Midden februari

De gezelligste periode. Op veel plekken worden allerlei activiteiten op het ijs georganiseerd. Niet alleen schaatsen, maar ook ijszeilen, vissen, demonstraties van uit-het-wak-klimmen, motorcrosses. Ook de Zweedse bevolking komt het ijs op. Tevens worden in deze periode verschillende toertochten georganiseerd en worden er internationale Grand Prix marathons gereden. Echt druk wordt het echter nooit. Op de druktste dagen lijkt het vlak bij de opstapplek op een zeer rustige toertocht in Nederland. Verderop tref je slechts een enkele schaatser.


eind februari - begin maart

Rustig op het ijs.

De dagen zijn langer, regelmatig zal er een warme / zonnige dag tussen zitten.

Er ontstaan iets meer scheuren in het ijs.


maart

Nog langere dagen, meer zonneschijn.

Een dooidag is niet denkbeeldig. Flinke dooi overdag is niet erg: er komt een laagje water op het ijs dat ' s nachts weer mooi glad aanvriest. Matige dooi kan ertoe leiden dat een enkele baan (gedeeltelijk) wordt afgesloten om te voorkomen dat schaatssporen in papijs de volgende dag keihard zijn opgevroren. Het ijs blijft - normaal gesproken - betrouwbaar (en onderhouden) tot eind maart.


Schaatstochten en schoolvakanties

Zie de schaatstochtenkalender op de startpagina.


Veiligheid

Veilig schaatsen


Veiligheid op het ijs is in Zweden niet centraal geregeld door de schaatsbond (zoals de KNSB de Nederlandse toertochten bewaakt).

Het vriest in Zweden vaker en harder, maar er zitten, ook later in het seizoen, altijd onbetrouwbare plekken in het ijs.

Op de geveegde baan is het in het algemeen veilig. Als er geen baan geveegd is, zijn er drie regels waar je je absoluut aan moet houden:


Schaats nooit alleen. Zelfs als alleen maar je enkel verzwikt: er zijn weinig boerderijen/woningen langs het ijs, je mobiel heeft niet altijd bereik (of is te koud of nat geworden). Voordat je het weet ben je onderkoeld.


Neem de juiste spullen mee. Een stevig touw om een ander uit een wak te trekken. Ijspriemen om zelf uit een wak te klimmen. Een stok met stalen punt om het ijs te testen. Een waterdichte zak met droge kleding (geen boerderijen!). En een mobiele telefoon in een waterdicht omhulsel.


Weet wat je doet. Kijk of er een kaart is waar de gevaarlijke plekken op staan. Vraag de avond tevoren rond wie er al heeft geschaatst. Kijk op het ijs of anderen je voor zijn geweest; volg de sporen. Sluit je aan bij een schaatser die lokaal bekend is (ook al spreekt ie alleen Zweeds ;-)


Oefen een keertje met het werpen van het touw. Ga eens op het ijs op je buik liggen en kijk hoe je vooruit kunt komen met de priemen.


Rijd je in een wak: draai een halve slag rond en ga het ijs op, terug waar je net vandaan kwam. Dat ijs was sterk genoeg om je (tot het wak) te kunnen dragen.


Raak je onverhoopt onder het ijs bedenk dan: Sneeuw op het ijs - zwem naar de lichte plek (sneeuw vormt een donkere deken). Geen sneeuw op het ijs - zwem naar de donkere plek.


Als je het niet vertrouwt: niet doen!

(Door het ijs zakken is niet alleen koud, het is bovenal helemaal niet stoer.)




Schaats NOOIT alleen


Zorg voor een goede uitrusting


Vertrouw je het niet? Doe het niet!